یکی از پرکاربردترین استانداردهایی که در تمام دنیا از محبوبیت برخوردار است، استاندارد سیستم مدیریت کیفیت یا همان ایزو 9001 است. استاندارد ایزو ۹۰۰۱ با تاكيد بر ديدگاه فرايندگرا و مديريت فرآيندهاي سازمان، نقطه عطفي در نگرش سيستم‌هاي مديريتي ايجاد نموده است. سيستم‌هاي مديريت كيفيت ساختارهاي مورد نياز براي طرح‌ريزي / كنترل / تضمين / بهبود كيفيت را فراهم مي‌آورند. همچنین این سیستم تضمینی برای پایدار بودن محصولات و خدمات می باشد. استقرار و اجرای موثر سیستم های مدیریت کیفیت کمک بسیار کارآمدی جهت ارتقا نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف می باشد. مطالب زیر فرآیند های کنترل در تضمین کیفیت و مدیریت کیفیت جامع و فراگیر را بررسی می کند.



واژگان کلیدی: سیستم مدیریت کیفیت، سیستم تضمین کیفیت، ایزو 9001، ایزو13485، استاندارد های جامع،QMS
سیستم مدیریت کیفیت یا به اختصار QMS، سیستمی رسمی است که فرآیندها، رویه ها و مسئولیت های دستیابی به سیاست ها و اهداف کیفیت را مستند می کند و بنابراین یک محصول یا خدمات با کیفیت را به طور مداوم به مشتری ارائه می دهد و همچنین بر برآورده ساختن نیازهای مشتریان متمرکز شده‌اند. این سیستم همسو با اهداف استراتژیک سازمان است. این سیستم بیان کننده اهداف، خط مشی، فرایندها، مستندات و منابع مورد نیاز برای پیاده‌سازی و نگهداری آن است. ساختار مستندات مورد استفاده در سيستم مديريت كيفيت مي‌تواند به صورت سلسله مراتبي توصيف گردد. چنين ساختاري نگهداري، درك و توزيع مستندات را تسهيل مي‌نمايد. اسناد QMS باید ساختار ، رویه ها ، فرایندها و منابع سازمان را به طور دقیق و مختصر ثبت کند.
یک سیستم مستند خوب طراحی شده دارای مزایای زیادی است ، این سیستم اطمینان از رعایت استاندارد های کیفیت را به طور منظم ایجاد می کند ، احتمال خطا را به حداقل می رساند ، هنگام انحراف به دلیل دسترسی سریع به داده های مربوط ، زمان خرابی را کاهش می دهد و امکان نظارت آسان بر فرایندهایی را فراهم می کند.
با در نظر گرفتن چند اصول می توانید سیستم مدیریت کیفیت موثری داشته باشید:
بهبود رضایت مشتری: یکی از اصول کلیدی ISO 9001 QMS تمرکز بر بهبود رضایت مشتری با شناسایی و رعایت الزامات و نیازهای مشتری است.
فرآیندهای کاملا یکپارچه: با استفاده از رویکرد فرآیند ایزو ۹۰۰۱، شما نه تنها به فرآیندهای فردی در سازمان خود پی می برید، بلکه تعاملات آن فرآیندها را نیزمتوجه خواهید شد.
استفاده از تصمیم گیری مبتنی بر شواهد: با حصول اطمینان از این که تصمیم گیری های شما بر اساس شواهد خوب است، می توانید منابع را به بهترین وجه به منظور بهبود مشکلات و بهبود کارایی سازمانی خود مورد استفاده قرار دهید.
ایجاد یک فرهنگ اصلاح مستمر
افراد را درگیر کنید: چه کسی بهتر از افرادی که در فرآیند کار سهیم هستند.

زیر سیستم مستندات کیفیت رایبد می تواند به سازمان شما کمک کند تا مستندات QMS مناسب برای اهداف خود را بدست آورید. استفاده از رویکرد فرآیندی در یک سیستم مدیریت کیفیت، قابلیت های زیر را فراهم می آورد:
الف) درک و برآورده سازی مداوم الزامات
ب) در نظر گرفتن فرآیندها بر حسب ارزش افزوده
ج) دستیابی به عملکرد فرآیند موثر،
د) بهبود فرآیندها بر پایه ارزیابی داده ها و اطلاعات.

منابع:
  • http://fdo.tums.ac.ir/wp-content/uploads/2018/04/file4.pdf
  • http://etu.sbmu.ac.ir/uploads/jozve-keifiyat.pdf